Her finner du viktig informasjon om ankomst, kampreglement, resultatservis, bespisning, busstransport, opplevelseskveld i Dyreparken, leder- og dommertreff etc.
DYREPARKEN HÅNDBALLFESTIVAL 2010
ANKOMST AV ALLE LAG
Alle lag skal henvende seg i vårt hovedsekretariat på fredag i Katedralskolen Gimle skole for registrering. Her vil det bli opplyst om bl.a. VIKTIGE endringer i kampoppsettet. På lørdag og søndag er det i Gimlehallen (bak kafeteriaen).
Her vil overnattende lag få beskjed hvilke skoler de skal bo på. Skolene som benyttes er Katedralskolen Gimle, Prestheia, Fagerholt, Wilds Minne og Haumyrheia ungdomsskole.
Alle lag som har bestilt deltagerkort må innom for å få overlevert deltagerbevis. Dette utleveres kun fra hovedsekretariatet.
Alle lag må levere lagliste på samme sted eller i hallen der det spilles.
KAMPREGLEMENT
NHF`s kampreglement og spilleregler gjelder for Dyreparken Håndballfestival.
Reglen om time-out gjelder ikke.
REGLER FOR J/G 9 –10 ÅR – NHF`S REGELVERK Se vedlegg
Regler for jenter J/G 11 år etter nhf`s regelverk med 6 spillere på banen.
DOMMERE
Dommere oppnevnes av arrangøren som har egen dommeransvarlig.
Når det gjelder regler vises også til GULT SKRIV om presiseringer for sesongensom legges ved.
SPILLETIDER
Alle kamper i klassene J/G 9 – 16 spilles 1 x 18 minutter. J 18 spiller 1 x 23 min og alle finaler spilles 1 x 23 min.
KAMPSTART
Alle lag må være spilleklare ved banen 5 minutter før fastsatt kampstart.
SPILLESYSTEM
Alle kamper startes med dommerkast fra midten.
Innledende kamper spilles i hovedsak i puljer a 4 lag. Det spilles enkel serie. Noen få klasser har 3 lags puljer og da spilles det dobbel serie.
I klassene J/9 – 11 år spilles det 4 eller flere kamper.
I klassene J 12 – 18 og G 12 – 16 spilles det sluttspill hvor alle lag går videre.
Ved poenglikhet i puljespillet avgjøres rekkefølgen på følgende måte:
1. Poengforskjell i innbyrdes oppgjør.
2. Målforskjell i innbyrdes oppgjør.
3. Flest scorede mål i innbyrdes oppgjør.
4. Målforskjell i samtlige kamper i puljespillet.
5. Flest scorede mål.
6. Loddtrekning.
I sluttspillet avgjøres uavgjorte kamper ved at det spilles til første målet vinner etter dommerkast fra midten. Kampene spilles til avgjørelse faller.
PREMIERING
Alle spillerne i klassene J/G 9 – 11 år får en individuell premie. Aktivitetsserie.
I klassene 12 – 18 år blir det spilt finale hvor vinneren får egen vinnertrøye, gullmedalje og laget får lagpokal. 2. plass får egen sølvmedalje og lagpokal.
Egen bestemannpremie i finalene til en spiller.
KLISTERBRUK
Bruk av klister i klassene J/G 9 – 15 er IKKE tillatt. Slik bruk medfører til bortvisning fra festivalen og kr. 2.000 i bot.
I klassene J/G 16 og J 18 er det kun tillatt å benytte vannbasert klister.
RESULTATSERVISE
På tavlen i gangen i Gimlehallen, Sukkevannshallen, Håneshallen og Havlimyrahallen vil det bli hengt opp resultatservise.
Spilleplaner vil bli hengt opp i alle hallene.
DISKVALIFIKASJON
Spillere/ledere som blir diskvalifisert i en kamp medfører ingen automatisk bestrafning/karantene.
Utelukket spiller/leder medfører automatisk karantene for resten av festivalen og rapport til egen håndballregion.
LAG SOM IKKE MØTER TIL KAMP
Lag som ikke møter til fastsatt tid på riktig bane, taper sin kamp og blir satt på sisteplass i puljen.
Motstanderen får 5 – 0 i målforskjell og 2 poeng.
Viser for øvrig til NHF`s kampreglement.
BALLER
Det spilles med baller tilpasset alle aldersklasser.
Det laget som står først i programmet har ansvar får at det finnes en godkjent kampball.
DRAKTER
Ved draktlikhet bytter bortelaget drakter. HUSK reservedrakter.
Overtrekksdrakter finnes på banene.
JURY
Oppnevnes etter NHF`s bestemmelser for turneringer.
PROTESTER
Eventuelle protester skal innleveres skriftlig til festivalens hovedsekretariat med undertegning av kampens dommere og begge lags lag lagledere innen 15 minutter etter kampslutt. Protestgebyr er kr. 750,-. Behandling av en fast jury. Juryens dom er endelig og kan ikke appelleres.
BESPISNING
Frokost serveres i kantinen på Universitetet i Agder for de som bor på Katedralskolen Gimle, Prestheia, Fagerholt og Wilds Minne. Frokost på Haumyrheia ungdomskole for de som bor der.
Middag serveres til alle på Katedralskolen Gimle.
Frokost serveres fra kl. 07.00 til 10.00.
Middag serveres fra kl. 12.30 til 16.00.
BUSSTRANSPORT
Vi henter og bringer fra tog eller fly til overnattingsstedet.
Det settes opp egen bussrute mellom overnattingssted og Havlimyrahallen, Sukkevannshallen og Håneshallen. Busstider på egen ruteplan.
Egen ruteplan til og fra Dyreparken på kvelden.
OPPLEVELSESKVELD I DYREPARKEN
Lag med deltagerkort kan dra ut i Dyreparken i åpningstiden. Egne inngangstegn.
Fra kl. 17 på lørdag er Båtbasaren åpen for deltagerne hvor det er mange aktiviteter. Noen aktiviteter koster penger. Her vil det bli mulighet for å kjøpe noe mat og drikke for de som ønsker det.
Kl. 19 vil det bli fullt trykk i Kjuttaviga hvor Bjørn Johan Muri, Jan Vaular og Robin & Bugge holder konsert. Etter konserten vil det bli et livlig diskotek rett ved Kjuttaviga Vertshus. Diskoteket avsluttes ca. kl. 22.50. Buss til skolene.
LEDER- OG DOMMERTREFF
Lørdag kl. 20.30 vil vi arrangere en uformell leder-/dommertreff nede på brygga i Kjuttaviga, i nærheten av diskoteket. Her vil servere reker med tilbehør. Påmelding i hovedsekretariatet før kl. 12 på lørdag – eget påmeldingsskjema fåes ved ankomst.
FØRSTE HJELP
Røde Kors Hjelpekorps vil være tilstede i Gimlehallen lørdag og søndag når det spilles kamper.
GJENGLEMT/MISTET
Det som blir gjenglemt i de forskjellige hallene blir levert i hovedsekretariatet etter kampslutt i hallene på søndag. RIL`s klubbkontor kan kontaktes etter festivalen på tlf. 381 700 70.
ORDENSREGLER
Alle deltagere i festivalen er forpliktet til å følge de ordensregler som er bestemt av NHF eller den stedlige arrangør – herunder bestemmelser om bruk av alkohol og andre rusmidler. Dette er selvfølgelig strengt forbudt.
Hvert lag skal under reisen og oppholdet ha minst en voksen leder som er ansvarlig for laget. Lederen er også ansvarlig for at spillerne viser god oppførsel og følger de fastlagte ordensreglene.
Overtredelse vil bli innrapportert til NHF sammen med bortvisning fra festivalen.
RYDDING AV KLASSEROMMENE
Alle overnattende lag skal rydde klasserommene før de reiser søndag. Det skal settes på plass pulter og stoler samt å feie og rydde i klasserommene som er benyttet.
Alle klasserommene skal være ferdig ryddet før kl. 13 på søndag.
Feiekoster og søppelsekker fåes hos våre vakter på skolene.